tisdag 14 oktober 2008

En påse bilar

När man bor fyra personer på 48 kvadrat handlar mycket om förvaring. Att hitta smarta lösningar har både jag och Erik blivit rätt bra på nu. Han ser till det praktiska och jag ser till det estetiska. Vi kompletterar varandra och det är rätt kul när vi sätter igång för aldrig tycker vi lika. Påsgalna jag älskar ju att få sy påsar till det mesta. Ni har ju sett en del redan, tex vit linnepåse, påse a lá gammal kökshandduk, och påse till prinsessa.

Idag var det dags för en ny påse. Edvin behöver något att lägga alla sina bilar i så det fick bli en bilpåse.
Jag har nu fått min andra utmärkelse och den kommer från Ann-Charlotte med den underbara bloggen A note From..A.R.

Tusen tack för denna fina utmärkelse och den gullig motivering löd:
Jag gillar hennes blogg jättemycket. Hon har så mycket att bjuda på plus att när man läser hennes blogg känns det verkligen som om man sitter o snackar "face to face" love you girl. Kolla in hennes dagens tips dom är superbra.

Och nu över till dagens tips. Idag blir det ett recept på en soppa som just nu är Edvins favoriträtt. Det är lätt att göra och passar perfekt nu på hösten när man är lite frusen och vill ha något varmt på kvällen. Passar lika bra en vardagkväll som en fredagkväll.
Köttfärssoppa a lá Höjen (8 pers)
400 g köttfärs (nöt eller lamm)
2 l vatten
1 tärning köttbuljong
2 st gul lök
2 st vitlöksklyfta
8 st potatisar
2 st paprika
4 msk tomatpuré
4 msk chilisås
curry
salt
peppar

Vitlökssmör:
50 g smör
2 st vitlöksklyfta
grovsalt
bröd, t ex baguette
Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Skär lök, vitlök och potatis och riv paprikan.
3. Bryn löken, färsen och vitlöken i en stekpanna och tillsätt de skurna grönsakerna och rotfrukten. Häll i vatten och buljongtärning.
4. Tillsätt tomatpuré och chilisås och krydda och låt koka i cirka 20 minuter.
5. Vitlöksbröd: Blanda smör, vitlök och salt väl.
6. Snitta brödet och klicka i smöret. Linda in brödet i folie och ställ in i ugn några minuter på 200 grader.
Kramar Lillstugans Anna

5 kommentarer:

Ann-Charlotte sa...

Ingen är mer värd än du!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! =)
Den soppan måste jag prova (själv stoooor soppälskare).
Påsarna är ju en kanon ide (troligen kommer att bli snodd av moi hehe)
Kramisar
Ann-Charlotte

Anonym sa...

Vi skulle också vilja ha en påse. Vi önskar oss en som vi kan stoppa otrevliga personer i samt lite annat småkrafs.

Anonym sa...

I bloggvärlden är det säkert fint att få en utmärkelse av bloggkollegor. Det många inte förstår är att Du varje dag får den bästa utmärkelsen, vilken är att Järngänget läser och kommenterar din blogg. Jag vet vilka dom är och fler med mig skulle nog känna sig mycket hedrade av uppmärksamhet av detta gäng.

Anonym sa...

Håller med Andra Anna, Järngängets uppmärksamhet och respons är guld värd.Din blogg har kvaliteèr som är värda att uppmärksammas!

mig & alice sa...

Grattis till din fina utmärkelse!

Vilka fina påsar du syr, undrar om jag skulle klara av att sy en sådan...Det var ju faktiskt jättebra att kunna lägga alla bilar i en påse istället för att låte dem ligga och slinga överallt, hihihi.

Bra också att påsen visar barnen vad som ska ligga i den.

Du, din man måste ju ligga på pluspoäng nu när han tog dig till mässan, gud sååå roligt. Bara det att de har tänkt till och vill överraska är ju roligt i sig.
Här hemma är det dåligt på överraskningsfronten kan jag säga.

Ha det så gott.
Kraam
Melinda