onsdag 1 oktober 2008

Guldgruva

En del människor älskar gamla saker. Tänk då vilken lycka för en sådan att bo på en gammal gård med flera hundra kvadrat uthus, fyllda av gamla saker. Precis så är det för mig. Det är så spännande att gå ut i något av uthusen och försiktigt börja titta. Varje gång ser jag något som jag inte sett förut. Ja ni kan säkert känna igen det där pirret som kommer när man ser något som man bara vill ha. Problemet för mig är att övertala Erik om att det inte är skräp och att det är bra synd att vi inte har den där saken inne hos oss. Precis som vi inte har det trångt nog ändå tycker han. Först brukar han muttra lite men för det mesta brukar det gå över. Erkänner att jag får se mig besegrad ibland men det var innan intensivträningen a lá späckhuggare.

För ett tag sedan var jag ute och kikade lite och helt oskyddat ligger den här gamla familjebibeln. Självklart fick den komma med in och ligger nu i vårat sovrumsfönster.

Nu vet inte jag om en bibel i sovrummet är så klokt. Tankarna vandrar ju gärna iväg, ja ni förstår kanske vad jag menar. Vandrade gjorde också under kolonisationen folk från krykor och andra församlingar med uppgift att grunda nya församlingar och kyrkor. Ja vad var det dom kallades nu igen? Undrar om dom kanske hittar hit nu när vi lagt fram vår familjebibel?!

Över till dagens tips. Här kommer den perfekta middagsmaten. Passar både vardag som helg. Helt suverän när man inte får i sina barn eller make grönsaker. Har blivir en favorit här hemma.

Tacotårta a lá Anna 4 pers
500g köttfärs
4 stora vetetortillas, gärna fullkorn
1 msk margarin
1 dl vatten
1 påse tacokryddor
2 vitlöksklyftor
3 msk chilisås
2 morötter, grovrivna
2 dl riven ost, gärna västerbottenost
2 dl matlagningsgrädde

Stek köttfärsen i margarinet. Häll i kryddpåsen enligt anvisning. Pressa i vitlöksklyftorna. Häll i chilisås, puttra lite, häll i morötterna, rör om, häll i matlagningsgrädden, puttra lite. Använd en rund gratängform. Varva tortillabröd, köttfärs och ost. Grädda i ugnen ca 20 min, 200 grader. Servera med sallad, tacosås, gräddfil.

Kram Lillstugans Anna

2 kommentarer:

Anonym sa...

Var tvungen att testa ditt middagstips. Mums vad det var gott!!
Kram mormor

Ann-Charlotte sa...

Ja det receptet ska jag prova..den här familjen ääälskar Mexican food ;0)
Lyckan är ju helt klart när man hittar något bra i uthuset. Det håller jag med om ;0) Grattis till familjebibeln..jag har min i sovrummet också..det har inte haft någon effekt åt vardera hållet fniss.
Kramisar
Ann-Charlotte
PS I missed you girl!