fredag 14 november 2008

Helg igen!

Ett litet inlägg kommer här med en uppdatering på bygget. Det har hänt en hel del under veckan och vi kan snart flytta in. Nä då, nu skojade jag. Eller kanske det är önsketänkande av mig.


Under veckan har jag försökt få snickeriet att förstå hur jag vill ha trappan. Tänk att det ska vara så mycket jobb med att få till en trapp som man vill ha den. Idag fick jag lov att ta med mig våran snickare till snickeriet för att få till de sista detaljerna, nu fattas bara en färgkod till själva trappstegen. Ni vet ju sedan tidigare att Erik och jag aldrig tycker samma sak om någonting. Säger jag åt höger, säger han åt vänster, säger jag att det där var snyggt, säger han att det där såg för j..ligt ut, ja ni fattar. Jag vill ha hela trappen vitmålad. Erik går med på det men vill inte ha stegen vita. De kommer att bli slitna säger trapptillverkarna. Ja ha, säger jag, men det gör inget, jag gillar när det blir slitet.
Erik har nu hängt upp sig på det och vill inte ha vita steg. Har försökt med god mat, fotmassage, frukost på säng, you name it... men nej, inte vita trappsteg. Efter mycket funderande har jag nu kommit fram till att trappsteg i en ljusgrå nyans kommer att fungera, vi kommer nämligen att ha ett par gamla pardörrar i en ljusgrå färg bredvid trappen. Så nu ska vi alltså "bara" enas om en grå nyans som vi båda gillar.


Läste en blogg för ett tag sedan om ett par som alltid var överrens om hur de skulle ha det hemma, vilka möbler, vilka tapeter m.m. Jag kan ju säga att här är det tvärt om. För det mesta så är vi inte överrens. Nu har vi inte fört någon statestik på vem som får igenom sin vilja mest men när bygget är klart kan ni ju titta på det färdiga resultatet. Försök sedan gissa om det är Eriks goda smak eller Anna alldeles utsökta smak som ligger till grund för hela inredningen.
Helt överens önskar vi i Lillstugan Er alla en trevlig helg!

5 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hejsan! Skönt att ni bestämt er. Vi har grå trappsteg där vi bor nu, det är jättefint....men det blir slitet det med så hur tänker maken och trapptillverkaren då? Kanske du som är smart bara,hehe. Men jag tror inte du kommer att bli besviken i allafall, det blir himlans snyggt. Ha en skön helg/ Kram Petronella

Dalatorpet sa...

:-) heheh ja det låter inte lätt!! ja jag funderade precis i samma bana som föregående talare! om färgen är vit eller grå har väl inget att göra med slitaget?? färg som färg den slits väl lika mkt??nej fattar inte...

Viola sa...

Här händer det skaer vill jag lova, så spännande att få följa, det är inte lätt när man bygger och renoverar hus, det har vi gjort ett antal gånger i livet, ha en skön söndag, kram

mig & alice sa...

Åh herregud, nu går det undan i Höjens Lillstuga!

hahha, jag tror nog att det blir Annas fantastiska smak som kommer att vinna. Däremot kan jag hålla med om det där med vita trappsteg...men det är ju för att jag inte gillar att städa konstant. Målar man trappstegen vita så syns banne mig varenda litet hårstrå :-).

Här hemma kommer vi antagligen därför målla sättstegen i trappen vita medans de andra får vara träfärgat, ev. att vi vitsåpar dem.

p.s. Vet du hur många gånger jag har tittat och skrattat åt din lille plutt i förra inlägget??? Mååååånga :-)

Ha det så gott vännen.
Kraam
Melinda

Millas hem sa...

Fint du gjort med ljuset och fattigmanskulan!
Kul också att följa husbygget!
Kram C